torsdag 19 mars 2020

Mörka moln och leoparder. I sagostunder och i bibliotek


I dag är det två sagor som jag berättar för förskoleklassen och årskurs 2. Först sagan "vem var starkast" om hur molnet och solen tävlade om att få en man att ta av sig rocken. Sedan sagan om hur leoparden och molnet tävlade om att få en stam indianer att flytta in i sina tält igen. Gemensamt för båda sagorna är att den som använder små och mjuka metoder lyckas bättre än den som använder direkt kraft.

Bra sagor innehåller ofta bra budskap som även vuxna kan ta till sig. Nyss hade jag en klass ettor som skulle låna här i biblioteket. Hur kul som helst! Men vilken tid det tog! Till slut börjar det närma sig fruktstund och jag tog fram bok efter bok, "ta den här- den är bra", säger jag alltmer ivrig. Jag är som ett moln som försöker blåsa omkull deras tveksamhet, eller som leoparden i sagan som försöker morra och leva om för att få som den vill. Men sedan tog jag några steg tillbaka. Läste lugnt högt någon sida ur en bok, släppte in dem i bokens värme, lät texten lätt regna över dem, om man vill vara lite poetisk (och det vill man!).  Det fungerade mycket bättre. Kanske jag lärt mig något genom sagan? Kanske barnen också gör det? I vilket fall är det två småroliga sagor och ett kul sätt att få fram en viktig lärdom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar